اجرای تاسیسات مکانیکی، لوله کشی، الزامات تاسیسات مکانیکی وسیم کشی پایانکار-رادیاتور پارس

پیش از اقدام به هر کاری باید نقشه محل قرارگیری آسانسور در ساختمان بر روی کاغذ پیاده شود. در این طرح قسمتی از ساختمان را به عنوان چاه آسانسور در نظر می گیرند. سپس عرض و عمق چاه، طول تراول، محل قرارگیری درب ها، ارتفاع طبقات و عمق چاهک همگی اندازه گیری شده و در نقشه قید می شود تا بهترین حالت و نوع آسانسور برای ساختمان انتخاب شود. جنس لوله های استفاده شده برای لوله کشی گاز طبی باید متناسب با شرایط محیط باشد، به همین دلیل اغلب از لوله های مسی برای این منظور استفاده می شود. در این سیستم از کف به عنوان ماده خاموش کننده آتش در ساختمان استفاده می شود. اما نمی توان از این روش همانند اطفا حریق با آب برای آتش سوزی های الکتریکی استفاده کرد.

همچنین مهم است که مطمئن شوید دستگاه‌ها به‌طور منظم نگهداری می‌شوند تا هرگونه خطای احتمالی قبل از وقوع برطرف شود. بنابراین تعمیر و نگهداری تاسیسات مکانیکی نیز دارای اهمیت بسیاری است. فاضلاب و سیالات، سیستم آبرسانی، انتقال آب ، تصفیه آب، تولید انرژی از سیالات و… از جمله موارد تاسیسات ساختمانی مکانیکی صنعتی محسوب می شوند.

سیستم تهویه مطبوعی است که هم برای سرمایش و هم برای گرمایش در یک محیط به نسبت کوچک به ار می رود. برای تامین هر کدام از نیازهای فوق تجهیزی استفاده می شود که اکثرا در قسمت موتورخانه یا پشت بام ساختمان نصب می شوند. طبق مقررات ملی ساختمان برای راهروها و راه های خروجی، پله ها و آسانسورها و سرسراهای آسانسور و همچنین در طبقات و محوطه هایی که در مسیر راه های ورود و خروج قرار دارند باید شدت روشنایی حداقل ۱۰ لوکس برقرار باشد. درب های اتوماتیک علاوه بر اینکه امنیت را برای ساختمان فراهم می کنند، باعث سهولت در عبور و مرور و افزایش سطح رفاه ساکنین نیز می شوند. استفاده از دزدگیر و دوربین مدار بسته در کنار درب های اتوماتیک باعث ارتقا امنیت آن ها می شود. برای اینکه سیگنال ها و امواج گرفته شده از آنتن و تجهیزات آن به بهترین شکل هدایت شده و نویز به شدت کم شود، از اتصال دهنده های دیواری ترمینال ها در سیستم آنتن مرکزی استفاده می شود.

لوله کشی رابط، رگلاتور و کنتور از اصلی ترین تجهیزات سیستم گاز رسانی هستند. در واقع رگلاتور شروع کننده لوله کشی گاز بوده و در انتهای سیستم میز شیرهای مصرفی قرار دارد. در گذشته مواد فاضلابی به همراه آب باران توسط لوله های فاضلاب خارج مجله خبری تاسیسات ساختمانی می شد. اما امروزه لوله کشی آب باران به دلیل استفاده از آب باران جهت مصارف غیر آشامیدنی مانند آبیاری گیاهان، از لوله کشی فاضلاب جدا شده است. تاسیسات بهداشتی دارای اجزای مهمی مانند لوله، شیرفیتینگ، نگهدارنده و لوازم بهداشتی می باشد.

  • همۀ تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی نیازمند نگهداشت هستند، اما ذات فرآیند به‌طور چشمگیری متفاوت است.
  • او نیز با آماده کردن یک برنامه‌ی منظم برای تعمیر و نگهداری موتورخانه از تجیهزات مشتری مدنظر، سیستم موتورخانه وی را بهینه می‌سازد و تا حدود زیادی از هزینه‌های آن کم می‌کند.
  • همچنین پانل های زنگ خطر درورودی های ساختمان و نقاط خاص دیگر نصب میشوند تا در شناسایی محل حریق به ماموران آنش نشانی کمک کنند.
  • ما در تلاشیم، تا با ارائه خدمات حرفه ای و ارائه روش های جدید ، تصورات قدیمی از سرویس‌کاران سنتی را تغییر داده و با ایجاد توازن بین دانش و تجربه خدمات کاملتری را به مشتریان خود ارائه دهیم.
  • در آبنما و فواره بسیار مهم است که از پمپ برای توزیع آب به خروجی های آبنما و مکش آب استفاده شود.

به همین دلیل ما در این مطلب جامع به معرفی انواع تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان به همراه کاربرد و روش طراحی آن ها پرداخته ایم. پس اگر قصد احداث ساختمان دارید، اما برای طراحی تاسیسات آن نیاز به اطلاعات دارید، تا انتها با ما همراه باشید. امروزه تاسیسات گرمایشی و سرمایشی که به روش کارکرد این سیستم ها خواهیم پرداخت، اهمیت بسیار بالایی در صنعت ساختمان ایفا می کنند. نحوه کار سیستمهای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بر این پایه استوار است که همیشه گرما از شیء گرمتر به شیء سردتر حرکت می کند همانطور که آب از سطح بالاتر به سطح پایین تر جریان می یابد. دستگاه تولید کننده گرما با انتقال گرما به هوا باعث گرمتر شدن خانه می شود و بالعکس یعنی دستگاه تولید کننده سرما با حذف کردن گرما از هوا باعث خنک تر شدن خانه می شود.

زمانی که حرارت به اسپرینکلرهای نصب شده در سقف برسد، می ترکند و آب با فشار به روی حریق می پاشد. در مقابل آب با درجه حرارت بالا از سطح بالایی برج خنک کننده به پایین پاشیده می شود و با برخورد به هوای درون برج خنک می شود. برج خنک کن دستگاهی است که با ایجاد سطح وسیع، تماس آب با هوا را بیشتر می کند. در چیلرهای جذبی همان طور که از اسم آن مشخص است با جذب کردن انرژی گرمایی از آب به وسیله یک سری واکنش های شیمیایی صورت می گیرد. آیا وسیله ای هست در مسیر برق این دولامپ ۲۲۰ ولت قرار دهیم که این کار را انجام دهد. آسایش و راحتی به لحاظ گرما نه تنها به دمای هوا ، بلکه به رطوبت نسبی هوا ، دمای تابشی فضاهای پیرامون ، حرکت هوا و پاکی هوا بستگی دارد .

می‌توان گفت آرامش و آسایش ساکنین در گرو عملکرد بی‌عیب و نقص تاسیسات مکانیکی است. طراحی سیستم تهویه، طراحی سیستم فاضلاب، سیستم سرمایش و گرمایش، لوله کشی ساختمان، طراحی داکت ها و رایزرها و … می باشد. به صورت گسترده اجرای سیستم های تهویه مطبوع در یک ساختمان می تواند به وسیله ی یک سیستم واحد اقدام به گرمایش و تهویه مطبوع نماید. برای نمونه, دستگاه های تهویه ی مطبوع متصل به کانتور یکپارچه شوند و یا این امکان وجود دارد تا با سیستم های جداگانه ترکیب شوند.

شخصی که معماری ساختمان را انجام می دهد باید در کار خود حرفه ای باشد تا بهترین پلن و نقشه را برای تعبیه تأسیسات طراحی کند. در ساختمان دو سیستم جابه جایی آب وجود دارد که موازی و همسوی هم کار می کنند. این دو سیستم هر کدام وظیفه متفاوتی دارند که یکی وظیفه تأمین آب آشامیدنی و مصرفی خانوار را بر عهده داشته و دیگری مواد و رسوبات و ضایعات جمع شده در لوله ها را به بیرون هدایت کرده و خارج می کند.

اگر تابه حال اقدام به ساخت ساختمان کرده باشید، می دانید که انواع مختلفی از تأسیسات در ساختمان وجود دارد که هرکدام کاربرهای مخصوص به خود را دارند. در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برق قدرت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ….علاقه مند به کارهای فنی و کنترلی ام و به عنوان عضوی از تیم نماتک در تلاش برای ارتقا دانش مهندسین کشور هستم. به همین منظور سیستم هایی طراحی شده که به محض قطع برق شهری برق پشتیبان یا همان دیزل ژنراتور را وارد مدار می کند. این فضاها شامل موتورخانه، پارکینگ، بام و حیاط هستند که برای برق رسانی به آن ها باید از طریق تابلوهای جداگانه ای این کار را انجام داد.

تأسیسات گاز

کل سیستم روشنایی استخر به یک پنل مجزا و قابل دسترس وصل می شوند تا بتوان نور و روشنایی محیط را بهتر کنترل کرد. توضیحات کامل تر در این خصوص را در مطلب نورپردازی استخر مطالعه کنید. رشته تأسیسات الکتریکی در دانشکده‌های فنی تا مقطع کاردانی و کارشناسی تدریس می‌شود و تنها در چند واحد کارگاهی با رشته برق صنعتی دارای تفاوت می‌باشد.

تاسیسات مکانیکی به کار رفته در ساختمان