تاسیسات استخر و معرفی اصلی ترین بخش های آن فروشگاه آبیکو-رادیاتور پارس

این در حالی است که در استخر های سرپوشیده و در پارک های آبی سرپوشیده سیستم های سرمایش وگرمایش مناسب باید برای استخر انتخاب گردد و در موتورخانه استخر قرار گیرد. به طور کلی مجله خبری تاسیسات ساختمانی خانگی به مجموعه سیستم، تجهیزات و دستگاه های گفته می‌شود که برای تجهیز کردن ساختمان یک مکان برای ایجاد شرایط مطلوب استاندارد به کار می رود. استخرهای سرباز که فاقد سالن هستند، به تهویه مناسب محیط نیاز ندارند و تنها آب استخر توسط تجهیزات مختلف از نظر تمیزی و درجه حرارت بررسی می‌شود. در تاسیسات استخر، گرم‌کن بعد از فیلتر قرار گرفته و آب تصفیه شده خروجی از فرآیند فیلتراسیون را گرم کرده و به درون استخر می‌ریزد. برای گرم کردن آب استخر، ممکن است از هرکدام از این سه نوع گرم‌کن استفاده شود؛ خورشیدی، گازی و برقی.

  • وظیفه مبدل‌ها رساندن دمای آب به درجه مطلوب و همچنین جبران افت دما در صورت وجود است.
  • استفاده از یخ، آب گرم و آب سرد از جمله روش‌های متداول در آب‌درمانی هستند.
  • این خطوط انتقال آب مانند خطوط لوله مکش، از لوله‌های PVC ساخته شده‌اند و تا رسیدن به جت‌های برگشتی ادامه می‌یابند.
  • دسته اول تاسیسات مربوط به خود استخر بوده که شامل پمپ‌ها ،فیلترها ،مبدل‌ها و منابع بالانس و ضدعفونی کننده‌ها می‌شوند .

وارد کردن مواد شیمیایی ضد عفونی کننده به طور منظم به استخر موجب تمیزی و سالم نگه داشتن آب مورد استفاده در استخر خواهد شد. بدون ضدعفونی‌کننده‌هایی مانند کلر یا برم، آب استخر به سرعت به یک خطر زیستی تبدیل شده و به احتمال زیاد پس از گذشت چند ماه به عنوان محلی برای تجمع آلودگی‌های سمی بدل خواهد شد. بنابراین هدف اصلی سیستم تاسیسات استخر، گردش مداوم مواد شیمیایی ضدعفونی کننده در سراسر استخر و همچنین گردش مواد شیمیایی مورد نیاز برای حفظ تعادل شیمیایی آب است.

به عنوان مثال بخش تاسیسات مکانیکی از زیرمجموعه‌های مثل بخش های گرمایشی و سرمایشی، بهداشتی، تهویه مطبوع و … تشکیل می‌شود. همانطور که گفته شد، این استخر دارای پنج نازل برگشت آب است که در دیواره محیط استخر، قرار گرفته اند. در شکل بالا، محل قرارگیری دو نازل نشان داده شده و سه نازل دیگر، در فواصل تقریباً یکسان در سایر نقاط در نظر گرفته شده اند.

هم استفاده می شد اما امروزه پیشنهاد تمامی استانداردهای اروپایی و آمریکایی ، استفاده از سیستم لوله کشی UPVC است. تأسیسات برقی شامل کلیه سیم کشی ها و کابل کشی های ساختمان از قبیل سیم کشی های برق و تلفن بوده و یکی از اصلی ترین بخش های تأسیسات ساختمانی به حساب می آید. لاذم به ذکر است این شاخه از تأسیسات به عنوان یک رشته تحصیلی کامل در مدارس و دانشگاه ها تدریس می گردد. برای گرم کردن و بالا بردن دمای آب نیز از سیستم گرمایشی شامل هیتر استفاده میکنیم. که عملا بدون آنها امکان راه اندازی استخر و سونا و جکوزی غیرممکن است.

تجهیزات تاسیساتی استخر در بخش تصفیه شامل کلرزن، فیلتر و موگیر می باشد، که هر کدام بخش مهمی از سلامت آب استخر را تامین می کنند. کلر زن ها بصورت های مختلفی کار می کنند و داری انواع مختلفی هستند، وظیفه کلرزن ها جلوگیری از وجود میکروب، قارج و جلبک در آب است و در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. از انواع کلرزن ها می توان به کلرزن های خطی، اتوماتیک، نمکی، شناور و کلرزن گازی اشاره کرد که طریق کارکرد متفاوتی دارند. از دیگر خدمات و تجهیزات تاسیسات استخری در بحث تصفیه آب باید به فیلتر ها اشاره کرد استفاده از فیلتر ها برای جدا کردن ذرات ناهمگن آب است مانند روغن، چربی، خاک و شن و امثال این ناخالصی ها که اب استخر را آلوده کرده اند. فیلتر های مدل های مختلفی دارند مانند فیلتر شنی، کارتریجی و دیاموته که در برند های مختلف عرضه می شوند. از دیگر موارد تمیز ( تصفیه ) کننده موگیر ها هستند، گرچه موگیر قبل پمپ نصب می شود و گاهی در سیستم آبرسانی آن را جای می دهند اما کار موگیر گرفتن الیاف، مو و ذرات ریز در استخر است و بایست در بخش تمیز کننده جای بگیرد.

آبنما یکی تاسیسات زینتی استخر

برای بدست آوردن این حرارت می توان از جدول (اتلافات حرارتی از سطح استخر) استفاده کرد و با ضرب عدد بدست آمده در 2 (به دلیل تلاطم بالاتر جکوزی نسبت به آب استخر) و ضرب این عدد در مساحت جکوزی، حرارت اتلافی از سطح جکوزی را بدست می آوریم. با دانستن حجم و دمای آب می توان حرارت مورد نیاز برای پیش گرمایش آب جکوزی را بدست آورد. چنین استخری در صورتیکه سرپوشیده باشد باید موزاییک یا کاشی سفید یا کاشی روشن خط کشی شود، و اگر در فضای باز باشد باید با همان سیمان سفید به طور کاملا صاف نازک کاری شود. تمامی گوشه های استخر می باید گرد باشد و سطح پیرامون استخر باید به گونه ای کاملا واضح به منظور نشان دادن عمق آب در نقاط معین علامت گذاری شود، ترجیحا در نقاطی که عمق آب یک فوت افزایش می یابد. علامت گذاری خطوط شنا و غیره را می توان با مواد تیره رنگ انجام داد ولی باید در بخش اعظمی از استخر مواد رنگی روشن به کار برد تا هرگونه آلودگی و چربی به راحتی پیدا شود. آب مورد استفاده در استخر شنا امکان جذب میکروب و ویروس را دارد و باید همواره از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.

خرابی در این دسته تجهیزات منجر به هزینه های بسیار زیاد و صرف انرژی و وقت بسیار خواهد شد. درجه حرارت مطلوب برای تاسیسات استخر خانگی ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد. آب خروجی کلرزن، نهایتاً وارد هدری می شود که با توجه به شیرآلات مختلفی که روی آن تعبیه شده است، به سمت نقاط مختلف برگشت آب به استخر و جکوزی هدایت می شود.

پمپ استخری دیزل ساز 2 اینچ 1/5 اسب دیزل ساز مدل DS150/2