تاسیسات ساختمان : آشنایی با 3 مورد از مهمترین انواع تاسیسات-رادیاتور پارس

پس از اینکه دمای سونای بخار به اندازه تنظیم شده رسید، مولد خاموش می شود تا یک بار دیگر این چرخه آغاز شود. در برخی از استخرها کنترل تاسیسات به صورت خودکار و در بعضی دیگر به شکل دستی کنترل می شود. در سیستم کنترل تاسیسات استخر باید تمام بخش ها و مجله خبری تاسیسات ساختمانی تجهیزات به کار رفته در این مکان از جمله چراغ ها، پمپ ها، کنترل کننده های مواد شیمیایی، هیترها و غیره کنترل و مدیریت شوند تا بدون هیچ مشکلی به کارکرد خود ادامه دهند. قسمت جدانشدنی از تاسیسات استخر به نورپردازی یا روشنایی این مکان مربوط می شود.

تاسیسات ساختمانی به دو قسمت تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکترونیکی تقسیم می گردد. تاسیسات ساختمانی به دو قسمت تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکترونیکی تقسیم بندی می گردند. در ساختمان های نوین که به وسیله ی هوشمند سازی ساخته می شوند، می توان به راحتی کنترل همه ی سیستم های تاسیساتی را در دست داشت.

تأسیسات ساختمانی

این تاسیسات مکانیکی مربوط به صنعت ساختمانی است و ساختمان‌ها باید آنها را دارا باشد. • تاسیسات مکانیکی شامل سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گاز رسانی، تاسیسات آتش نشانی ، تاسیسات الکتریکی ساختمانی، ارتباط بین طبقات است. در واقع تاسیسات ساختمان بخش‌هایی مثل سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع، لوله کشی آب، گاز، سیم کشی برق، تلفن، سیستم‌های تعبیه شده برای تخلیه فاضلاب، راه‌های ارتباطی بین طبقات مختلف و واحدها و … را شامل می‌شود. از دیگر موارد اجرای تاسیسات مکانیکی, نصب و راه اندازی تاسیسات الکتریکی و برق کشی ساختمان می باشد. به این صورت که سیستم های برق ساختمان شامل منبع تغذیه و توزیع و سیستم های اطلاعاتی و مخابراتی و سیستم های کنترل و سیستم های امنیتی و دسترسی و سیستم های تشخیص و زنگ خطر و روشنایی داخلی و خارجی می باشد. از جمله تکنولوژی هایی که در اجرای تاسیسات مکانیکی بسیار تاثیر گذار هستند سیستم گرمایشی و سرمایشی است که از آن برای افزایش سطح راحتی و ایجاد آسایش داخلی در ساختمان و محیط استفاده می شود.

تهویه مطبوع یکی از فناوری های کلیدی در زمینه سرمایش گرمایش و تامین نیروی ساختمان ها می باشد، چرا که این سیستم، امکانات قابل توجهی برای تبدیل گرما… همانطور که گفته شد، تاسیسات مانند نمای بیرونی و طراحی داخلی یک بنا دارای اهمیت بالایی بوده و حتی باید توجه بیشتری به آن داشت. اگر بتوان میزان اهمیت و ارزش تاسیسات در ساختمان را در جمله ای کوتاه خلاصه کرد، می توان گفت که تاسیسات به نوعی قلب تپنده ی یک ساختمان خواهد بود. از مهم ترین بخش ها در حوزه ی ساختمانی، تاسیسات بوده که نقش بسیار مهمی در صنعت ساخت و ساز ایفا می کند. به طور کلی تاسیسات باعث ایجاد کردن شرایط مناسب جهت سکونت اشاره کرده و در حقیقت بخشی بسیار ضروری و حیاتی در ساختمان بوده که همیشه مورد توجه افراد قرار می گیرد.

برخی تاسیسات بهداشتی ساختمان را با لوله کشی آب و لوله کشی فاضلاب می شناسند، چرا که مهمترین نقش این بخش تامین آب مصرفی و دفع آب های خاکستری فاضلاب است. با این حال بهتر است تاسیسات بهداشتی را به چهار بخش لوله کشی آب مصرفی، لوله کشی فاضلاب، لوله کشی هواکش و لوله کشی آب باران تقسیم بندی کرد. مهره کلیدی دیگر که در تاسیسات مکانیکی ساختمان جایگاه ویژه ای دارد، تاسیسات بهداشتی است که خود مجموعه ای از سیستم های لوله کشی و لوازم بهداشتی به منظور توزیع آب بهداشتی، جمع آوری و دفع فاضلاب، هواکش فاضلاب و دفع آب باران است. دستگاه هایی که با سوخت مایع و یا گاز کار می کنند با توجه به سوختی که استفاده می کنند باید در ارتفاع محل نصب مناسب از سطح دریا, طراحی و ساخته شوند. لوله کشی و کانال کشی و از همه مهم تر نصب و اجرای دستگاه های تاسیسات مکانیکی باید به گونه ای انجام شود تا هیچ گونه آسیبی به اجزای ساختمان از لحاظ ایستایی و از نظر جدارهای مناطق آتش نرسیده و موجب کاهش مقاومت این اجزا نشود. سیستم تهویه در اجرای تاسیسات مکانیکی را می توان به سه روش طبیعی و مکانیکی و یا مخلوط انجام داد.

این دال بتنی در بالاترین قسمت چاه و مکانی که موتور بر روی آن قرار می گیرد نصب می شود. انتخاب موتور باید با در نظر گرفتن عواملی همچون ظرفیت، نوع کاربری، تعداد ایستگاه ها و حجم مسافران صورت بگیرد. به منظور دستیابی به بهترین حالت از نظر ظرفیت، سرعت و تعداد آسانسور باید ترافیک آسانسور بررسی شود. اطلاعاتی مانند قابلیت جابجایی، سرعت، زمان سفر، تعداد، نوع آسانسور و زمان انتظار برای این وسیله با بررسی ترافیک مشخص می شود. باید یک پمپ رزرو برای پمپ های گرمایش و سرمایش، پمپ آب گرم، پمپ سوخت و … وجود داشته باشد. به همین علت از کربن دی اکسید می توان به عنوان خاموش کننده انواع آتش سوزی و همچنین آتش سوزی های الکتریکی استفاده نمود.

  • بر اساس مبحث شماره ۱۳ مقررات ملی ساختمان باید تمامی پریزهای تک فاز و سه فاز دارای هادی حفاظتی یا سیستم اتصال به زمین یا ارتینگ باشند.
  • لوله کشی باید به صورت استاندارد صورت بگیرد تا ظرفیت دستگاه کاهش پیدا نکند.
  • قبل از اینکه به سراغ معرفی تاسیسات آتش نشانی اطفا حریق برویم بد نیست با تاسیسات اعلام حریق آشنا شویم.
  • سیستم بخار در تمامی زمان ها از مهم ترین سیستم های انتقال انرژی در صنایع عظیم مانند پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه های برق و تاسیسات حرارتی و برودتی در ساختمان های بزرگ و مسکونی محسوب می گردد.
  • تاسیسات الکتریکی ساختمان به معنای طراحی و اجرای سیستم سیم کشی منازل مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می باشد.

ساختار این آنتن به منظور قدرت دریافت و ارسال سیگنال ها به تمامی دستگاه های موجود در سیستم باید از آلومینیوم تو خالی باشد. در این کنترل پنل از کابل استفاده نشده و کل سیستم به کمک امواج کار می کند. این کنترل پنل به این شکل عمل می کند که در صورت تحریک دتکتورهای بیسیم، به پنل مرکزی سیگنال ارسال می کند. پس از آن پنل مرکزی توسط ارسال سیگنال، هشدار دهنده های حریق را مطلع می کند. سیستم اعلام حریق در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی به صورت گسترده استفاده می گردد.

منظور از آسایش، آسایش دمایی و رطوبتی و همچنین آسایش از نقطه نظر کیفیت هوا است که این ها باید… • تاسیسات به دو دسته کلی تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شوند. یعنی با استفاده از سیستم روشنایی امنیت ساختمان را نیز فراهم کرده تا در مواقع اضطراری با خطر کمتری از ساختمان خارج شد. این سیستم شامل چراغ ها یا روشنایی اضطراری است که هنگام بروز حادثه و قطع برق شهری از یک منبع تغذیه دوم که درون باتری چراغ یا باتری مرکزی است، روشن می شود.

تهویه مطبوع در ساختمان

برای شروع هر ساخت و سازی می بایست با انواع تأسیسات ساختمانی آشنا بود. آشنایی با تأسیسات ساختمانی پایه و اساس اولیه شروع کار یک بنا می باشد. پس بهتر است برای رسیدن به بهترین انتخاب با انواع تأسیسات آشنایی داشته و در مورد آنها اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید. همان طور که ملاحظه کردید، تاسیسات ساختمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با رفاه و آسایش ساکنان در ارتباطاتند و به نوعی با زندگی مردم عجین شده‌اند. توجه داشته باشید که نصب استاندارد و اصولی تاسیسات ساختمان نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است که باید رعایت شود. ما در این مقاله تلاش کردیم به صورت رایگان اطلاعاتی را در مورد انواع تاسیسات ساختمان در اختیار شما قرار دهیم.

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

هدف از اجرای و به کارگیری سیستم های گرمایشی و سرمایشی در تاسیسات مکانیکی ایجاد محیطی با دمای مطلوب و از همه مهم تر کیفیت هوای قابل پذیرش است. اجرای تاسیسات مکانیکی می تواند موجب ایجاد چالش های پیچیده از نظر هماهنگی و جزئیات شود در این راستا بایستی مطابق با اهداف و معیارهای مختلفی اقدام به طراحی و نصب و راه اندازی و بهره برداری و تعمیر و نگهداری آن ها نمود. انجام این کار رابطه ی مستقیمی با سیستم های گرمایشی و تهویه ی مطبوع دارد. تاسیسات الکتریکی در تاسیسات ساختمانی شامل سیستم روشنایی، اطفاء حریق، آنتن مرکزی و… است. تاسیسات الکتریکی برق لازم برای روشنایی، گرما و سایر تجهیزات و لوازم برقی تاسیسات ساختمانی و خانه را تامین می‌کند.