تاسیسات ساختمان چیست؟ بررسی 2 نوع تاسیسات ساختمانی کلینیک ساختمانی تاسیسات سامان-رادیاتور پارس

تهیه گزارش از نور، دما، رطوبت و یا وجود دود در خانه با کمک سنسورها انجام می شود. سنسورها گزارش های تهیه شده را از طریق پروتکل های ارتباطی به کنترل کننده مرکزی خانه هوشمند ارسال می کنند. به کل ابزارهایی از جمله کلیدهای هوشمند، صفحه لمسی، تلفن همراه و تبلت که برای ارتباط با خانه هوشمند از آن ها استفاده می کنید رابط های کاربری می گویند. پریزهای برق معمولی نیز با توجه به نوع کاربری در دو مدل تک فاز و یا سه فاز و بر اساس نوع حفاظت در یکی از مدل های دارای اتصال به زمین و بدون اتصال به زمین طراحی می شوند. پریزهای هوشمند در مدل های مختلف طراحی می شوند، به عنوان مثال برخی از آن ها فقط تایمر دارند و بعضی دیگر دارای برنامه ریزی های پیشرفته برای کاهش و یا افزایش جریان و ولتاژ هستند.

طراحی سونا استخر جکوزی – قسمت اول

تأسیسات مکانیکی به شاخه‌های مختلفی مانند صنعت، ساختمان، ورزشی، درمانی و مانند این‌ها تقسیم می‌شود. یک مهندس تاسیسات باید خود را برای انواع پروژه‌ها با موقعیت‌های مختلف آماده کند. برای مثال یک مشتری که دارای شرکت کامپیوتری است، اتاقی پر از کامپیوتر دارد که متعقبا به علت حرارت کامپیوترها، بسیار گرم خواهد شد و باید سیستم ویژه‌ طراحی شده‌ تاسیسات و سرمایش خود را داشته باشد. همچنان توالت ها بیرون خانه رو چاه فاضلاب و ظرفشویی همانجایی بود که شیر آب سرد وجود داشت اما همچنان خبری از آب گرم و دوش حمام نبود. مزایای استفاده از آسانسور برای افرادی که دارای توانایی‌های جسمی محدودی می‌باشند بسیار ضروری است.

تأسیسات مکانیکی، از بخش هایی مانند انتقال آب، فاضلاب تشکیل می شوند که شامل بخش های مختلفی است که در ادامه با آن ها آشنا می شوید. به طورکلی تأسیسات ساختمان به دو نوع مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود و هرکدام از این موارد از زیرمجموعه ها و تجهیزات خاصی تشکیل شده اند. امروزه در ساخت وساز ساختمان به ظاهر و نمای آن توجه بسیاری می شود، درصورتی که با توجه به محدودیت انرژی در کشور، طراحی و کاربرد صحیح تأسیسات مهم ترین بخش مجله خبری تاسیسات ساختمانی ساختمان است که نیاز به توجه دارد و کمتر کسی به آن توجه می کند. همان طور که از نام این نوع تاسیسات می‌توانید حدس بزنید، کلیه سیستم‌هایی که به انرژی برق وابسته هستند را شامل می‌شود. به عنوان مثال تمامی سیستم‌های روشنایی، اطفاء حریق، بخش ارتباطات اینترنتی و … همگی به عنوان زیر مجموعه تاسیسات الکتریکی ساختمان محسوب می‌شوند. همان طور که گفتیم، وظیفه طراحی و عملیاتی کردن این حوزه بر عهده کارشناسان و مهندسان زبده است.

سیستم روشنایی ایمنی ساختمان

وظیفه جلوگیری از گسترش آتش سوزی در ساختمان و خسارت های شدید بر عهده وظیفه تاسیسات اطفا حریق می باشد. به این صورت که هوای بیرون از طریق درب ها و پنجره ها توسط نیرو های حرارتی به داخل ساختمان هدایت و هوای داخل به خارج هدایت میشود. تاسیسات حرارتی دارای انواع مختلفی از سیستم های تهویه از جمله تهویه های طبیعی، مکانیکی و ترکیبی میباشد. خیلی ها تاسیسات ساختمانی مکانیکی را قلب ساختمان میدانند زیرا هر گونه اخلال در آن عوارض زیادی برای ساختمان در پی دارد. تاسیسات الکتریکی به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود اما آن چه در ساختمان کاربرد دارد مواردی است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. سیستم گرمایش کف شامل لوله هایی است که با عبور آب گرم از این لوله ها، گرمای مورد نیاز اتاق ها تامین می شود.

طراحی تاسیسات ساختمان

همان طور که گفتیم، در یک ساختمان از انرژی برق برای حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود که نیاز به وجود یک سیستم یکپارچه کننده دارد. ما در اینجا چند نکته کلیدی و حائز اهمیت را برای انواع تاسیسات ساختمان در نظر گرفته ایم که شما با مطالعه آن می توانید دانش کلی از انواع تاسیسات ساختمان را به دست بیاورید و در دام اشتباهات رایج این کار نیفتید. طراحی تاسیسات ساختمانی بسیار پیچیده و حساس است و به همین دلیل تنها باید توسط افراد آشنا به قوانین و مقررات درج شده در مباحث ملی ساختمان انجام شود.

  • در بخش قبلی به بررسی تاسیسات مکانیکی ساختمان پرداختیم و گفتیم که تاسیسات مکانیکی یک ساختمان شامل تاسیسات گرمایشی سرمایشی، استخر، بهداشتی، سونا وغیره می شود.
  • از این رو سیستم های لوله کشی باید بر اساس استاندارد های شرکت ملی گاز ایران انجام گیرد.
  • در طراحی سیستم حرارتی تمامی موارد تاثیرگذار مانند اقلیم منطقه، معماری و نوع ساختمان، تعداد واحدها و … را بررسی می‌کنند.
  • وضعیت ساختمان و تأسیسات در طی سالیان کاهش می‌یابد و در نتیجه بازدهی کلی امکان دارد کاهش پیدا کند.

قابل ذکر است آب مصرفی از طریق منبع اصلی تأمین می گردد که برای رسیدن آب به تمامی نقاط و نواحی ساختمان می بایست بر نیروی جاذبه غلبه کرد. همچنین شبکه دیگری در قسمت آب و فاضلاب وجود دارید که وظیفه تأمین آب گرم مورد نیاز تجهیزات ساختمان می باشد. برای حرکت فاضلاب ساختمان می بایست بر نیروی جاذبه غلبه کرد که بدین منظور می توان از لوله های بزرگتر و وسیع تر استفاده کرد که وظیفه انجام این کار را بر عهده دارند. شما برای شروع هر ساخت و سازی باید با انواع تاسیسات ساختمانی آشنا باشید. بنابراین آشنایی اولیه شما با انواع تاسیسات ساختمان و تحقیق در مورد تاسیسات ساختمانی می تواند شما را به بهترین انتخاب برساند. برای این کار کافی است روی پشت بوم کلیک کنید و بر اساس نیاز خود به متخصصان مشغول کار در شهرتان در زمینه تاسیسات ساختمان متصل شوید.

به منظور اتصال کابل گوشی تلفن خط ثابت از پریز تلفن استفاده می گردد. به منظور ایجاد تفاوت بین پریز تلفن و پریز برق، پریز تلفن به صورت دو، سه و چند کنتاکته ساخته می شود. وظیفه این ماژول ها مرتبط کردن سیستم اعلام حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات می باشد.