تاسیسات ساختمان چیست؟ بررسی 2 نوع تاسیسات ساختمانی کلینیک ساختمانی تاسیسات سامان-رادیاتور پارس

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی نقش و وظیفه بسیار مهمی را در ساختمان ایفا می کنند. شیوه روشنایی بخش های مختلف ساختمان با توجه به نوع کاربری آن به دو صورت کلی نورپردازی از سقف و نورپردازی از دیوار انجام می شوند. نکته مهم در زمان انتخاب روش روشنایی ساختمان این است که نوع نورپردازی داخلی انتخابی باعث افزایش آرامش، سکون و یا انرژی شما در ساختمان شود.

همچنانکه ذکر شد، بسیاری از این ایرادات در حین بهره برداری و کارکرد عادی تاسیسات ساختمان به وقوع می‌پیوندد و در واقع هنوز منجر به خرابی و آسیب به بخش‌های مختلف ساختمان نشده است. به طور مثال، صدای تجهیزات تهویه مطبوع مانند داکت اسپلیت را در نظر بگیرید. در حالت کارکرد نرمال، اگر صدای دستگاه زیاد باشد، ایراد عملکردی در ساختار دستگاه وجود ندارد و شاید دستگاه محیط را نیز به خوبی را گرم و سرد نماید اما صدای زیاد آن، آسایش ساکنین را بویژه در هنگام استراحت صلب می‌نماید. با این که تاسیسات ساختمان چیست و چه معیارها و شرایطی در طراحی و اجرای آن تاثیر گذارند، آشنا شدید. حال بهتر است که نگاهی کامل به انواع تاسیسات ساختمانی داشته باشیم تا اگر شما نیز در پی ایجاد چنین تاسیساتی برای ساختمان محل سکونت و یا کار خود هستید، اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه داشته باشید.

یکی از رایج ترین سیستم ها برای اطفا حریق در ساختمان ها به صورت ترکیبی از سیستم خشک و تر است. در این سیستم یک خط لوله مشترک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر ساختمان بلند باشد، از بوستر پمپ آتش نشانی برای تامین فشار این سیستم کمک گرفته می شود. برای تامین روشنایی در داخل جکوزی و همچنین کارکرد صحیح تجیهیزات الکترونیکی داخل جکوزی از قبیل پمپ ها، هیترها و جت ها لازم است تا تاسیسات برقی برای جکوزی در نظر گرفته شود. برای تامین گرمایش آب استخر و حتی محیط پیرامون این مکان می توان از دو نوع هیتر به نام های پمپ حرارتی و هیتر گازی استفاده کرد. از پمپ های حرارتی به دلیل کارایی بهتر برای بالا بردن دمای کلی استخر استفاده می شود و هیترهای گازی بیشتر به منظور افزایش دمای آب موجود در جکوزی کاربرد دارند.

در ادامه به بررسی هر کدام از تاسیسات مکانیکی نامبرده شده می پردازیم. سیستم حرارتی ساختمان وظیفه دارد که محیط را در دمای مطلوب برای زندگی کردن، نگه دارد. در طراحی سیستم حرارتی تمامی موارد تاثیرگذار مانند اقلیم منطقه، معماری و نوع ساختمان، تعداد مجله خبری تاسیسات ساختمانی واحدها و … را بررسی می‌کنند. مهندسی تاسیسات یکی از شغل‌های پر‌رونق در بازار است که خواهان زیادی دارد و در صورت داشتن مهارت کافی می‌توان از آن به درآمد رسید. درباره ما ، شرکت ساختمانی مهندسی آموت که در سال ۱۳۸۷ به صورت سهامی خاص تاسیس گردید.

گرمای مطلوب فقط به دمای هوا بستگی ندارد، بلکه به عواملی مانند رطوبت نسبی هوا، دمای تابشی فضاهای پیرامون، حرکت هوا و پاکیزه بودن آن وابسته است. با بیش از یک دهه فعالیت مستمر و پویا هم اکنون در زمره شرکت های برتر صنعت ساختمان در منطقه و تهران شناخته شده است.. برنامۀ نگهداشت پیشگیرانه شبیه الگویی است که جزئیات لازم برای استفادۀ بهینه از انرژی و بیشینه‌سازی طول عمر قطعات پرهزینه را نشان می‌دهد.

عملگرها همان بخش از خانه هوشمند هستند که فرمان های صادر شده از کنترل کننده مرکزی را اجرا می کنند و شامل رله ها، دیمرها، فرمان های برنامه نویسی و … برای اینکه تمام بخش های خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند به یک راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای وجود دارد که به نام پروتکل های ارتباطی شناخته می شود. می توان ساختمان مورد نظر را به دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیز مجهز کرد. این شبکه ها برای عمل به وظیفه خود به اتصالات نیاز دارند که از طریق بسر سخت افزاری فراهم می شود و ارتباطات در شبکه از طریق اینترنت مهیا می شود.

استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی مناسب نیز یکی از ضرورت‌های این حوزه است. متخصصان نگهداشت تأسیسات ساختمان تلاش می‌کنند ایمنی کلی تأسیسات را حفظ کنند. وضعیت ساختمان و تأسیسات در طی سالیان کاهش می‌یابد و در نتیجه بازدهی کلی امکان دارد کاهش پیدا کند. در صورت به تعویق افتادن تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان امکان خرابی تجهیزات و سیستم‌ها بیشتر می‌شود، به نیروی انسانی بیشتری برای نگهداری نیاز است، بازدهی کاهش پیدا می‌کند و مصرف انرژی (آب و برق) بیشتر می‌شود. این موارد می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های عملیات و کاهش رضایت کارکنان و ساکنان شود. این مورد به‌ویژه زمانی به چشم می‌آید که مشکلات کوچک به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شوند.

  • تاسیسات مرتبط با بهداشت مانند لوله کشی های آب و فاضلاب باید با تخصص زیاد و دقت فراوان انجام شود.
  • این کنترل پنل به این شکل عمل می کند که در صورت تحریک دتکتورهای بیسیم، به پنل مرکزی سیگنال ارسال می کند.
  • عملکرد هوارسان نیز همانند فن کویل است با این تفاوت که برای محیط های بزرگتر با حجم هوای ورودی بیشتر استفاده می شود.
  • همچنین لازم است بر پایه علوم مهندسی و کارشناسی شده پیاده سازی شود، چون کوچکترین نشتی در لوله ها و اتصالات آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

حمیدرضا منصوریان معمار/ طراح دکوراسیون داخلی ۱۰ سال سابقه در زمینه معماریمحمدباقر فرجی تاسیسات برقی/ سیستم حفاظتی استاد کار… آب مصرفی از طریق منبع اصلی و به وسیله لوله‌ها تامین می‌شود و به سایر نقاط ساختمان منتقل می‌شود، برای انتقال آب به نقاط مختلف ساختمان باید به نیروی جاذبه غلبه کرد. سیستم فرعی دیگری که در تاسیسات بهداشتی یا سیستم آب و فاضلاب قرار دارد که هدف آن تامین آب گرم مورد نیاز تجهیزات است و از دیگ بخار و یا گرم‌کن استفاده می‌کند. معمولا در سیستم فاضلاب در تاسیسات بهداشتی ساختمانی از لوله‌های بزرگ استفاده می‌کنند، چون غلبه به نیروی جاذبه و جا‌به‌جایی بهتر انجام می‌شود. هرچه این مقابله با طبیعت پیرامونمان اثرات طبیعی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و یا خنثی کند ما درطراحی تاسیساتخود موفق تر بوده ایم. این تاسیسات ساختمان در طراحی ساختمان و در هنگام اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های گسترده نقش مهمی را بر عهده دارند.

بزرگترین پروژه های ساختمانی تهران

در برخی ساختمان ها بر اساس متراژ یا بر اساس تعداد افراد هر خانواده این تقسیم بندی انجام می شود که مشکلات فراوان خود را دارد. قطعه ای از سیستم اطفای حریق است که در صورتی که حرارت به حباب شیشه ای آن برسد، می ترکد و آب با فشار بر روی حریق می پاشد. اما در سیستم اطفای حریق بر پایه گاز از کپسول های حاوی CO2 یا گاز FM200 استفاده می شود. آب سرد یا گرم به درون کویل های فن کویل جریان می یابد و با عبور هوا اطراف این کویل ها، محیط گرم و خنک می شود.

این تجهیزات شامل دتکتورهای دود، حرارت، گاز، شعله و شستی اعلام حریق می باشد. بر اساس مبحث شماره ۱۳ مقررات ملی ساختمان باید تمامی پریزهای تک فاز و سه فاز دارای هادی حفاظتی یا سیستم اتصال به زمین یا ارتینگ باشند. پریزهای معمولی نیز بر اساس کاربردشان به دو مدل تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند.

تاسیسات الکتریکی ساختمانی