تاسیسات ساختمان چیست؟ بررسی 2 نوع تاسیسات ساختمانی کلینیک ساختمانی تاسیسات سامان-رادیاتور پارس

گرمای مطلوب فقط به دمای هوا بستگی ندارد، بلکه به عواملی مانند رطوبت نسبی هوا، دمای تابشی فضاهای پیرامون، حرکت هوا و پاکیزه بودن آن وابسته است. با بیش از یک دهه فعالیت مستمر و پویا هم اکنون در زمره شرکت های برتر صنعت ساختمان در منطقه و تهران شناخته شده است.. برنامۀ نگهداشت پیشگیرانه شبیه الگویی است که جزئیات لازم برای استفادۀ بهینه از انرژی و بیشینه‌سازی طول عمر قطعات پرهزینه را نشان می‌دهد.

تقسیم بندی سیگنال های دریافتی در آنتن بین تلویزیون ها با کمک اسپلیتر یا جداکننده انجام می شود. این وسیله دو یا چهار پورت خروجی دارد که سیگنال های ورودی به آن به دو یا چهار سیگنال به طور برابر تقسیم می شوند. امروزه به منظور پیشگیری از اشتباه گرفتن پریز تلفن با پریز برق این وسیله را به صورت دو، سه و یا چند کنتاکته طراحی می کنند. با توجه به تعداد تلفن ها باید تعداد زوج های کابل تلفن را تخمین زد و آن را تهیه کرد. معمولاً هر زوج سیم یک خط تلفن را راه اندازی کرده و با حروف RG11 شناخته می شود. کابل مخصوص مخابرات نیز به صورت 4، 6، 10، 20، 50 و 100 زوج در بازار عرضه می شود.

سیستم روشنایی بخش‌های مختلف ساختمان اعم از اتاق‌ها و راهروها

در برخی ساختمان ها بر اساس متراژ یا بر اساس تعداد افراد هر خانواده این تقسیم بندی انجام می شود که مشکلات فراوان خود را دارد. قطعه ای از سیستم اطفای حریق است که در صورتی که حرارت به حباب شیشه ای آن برسد، می ترکد و آب با فشار بر روی حریق می پاشد. اما در سیستم اطفای حریق بر پایه گاز از کپسول های حاوی CO2 یا گاز FM200 استفاده می شود. آب سرد یا گرم به درون کویل های فن کویل جریان می یابد و با عبور هوا اطراف این کویل ها، محیط گرم و خنک می شود.

سیستم های شبکه ای (اینترنت مرکزی)

عملگرها همان بخش از خانه هوشمند هستند که فرمان های صادر شده از کنترل کننده مرکزی را اجرا می کنند و شامل رله ها، دیمرها، فرمان های برنامه نویسی و … برای اینکه تمام بخش های خانه هوشمند بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند به یک راه ارتباطی مشخص و تعریف شده ای وجود دارد که به نام پروتکل های ارتباطی شناخته می شود. می توان ساختمان مورد نظر را به دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیز مجهز کرد. این شبکه ها برای عمل به وظیفه خود به اتصالات نیاز دارند که از طریق بسر سخت افزاری فراهم می شود و ارتباطات در شبکه از طریق اینترنت مهیا می شود.

در ادامه به بررسی هر کدام از تاسیسات مکانیکی نامبرده شده می پردازیم. سیستم حرارتی ساختمان وظیفه دارد که محیط را در دمای مطلوب برای زندگی کردن، نگه دارد. در طراحی سیستم حرارتی تمامی موارد تاثیرگذار مانند اقلیم منطقه، معماری و نوع ساختمان، تعداد واحدها و … را بررسی می‌کنند. مهندسی تاسیسات یکی از شغل‌های پر‌رونق در بازار است که خواهان زیادی دارد و در صورت داشتن مهارت کافی می‌توان از آن به درآمد رسید. درباره ما ، شرکت ساختمانی مهندسی آموت که در سال ۱۳۸۷ به صورت سهامی خاص تاسیس گردید.

به منظور توزیع آب به خروجی های آبنما و مکش آب باید از پمپ استفاده کرد. این اتاق دارای یک خروجی بوده و در سطح پایینی آب حوضچه قرار می گیرد. امروزه از تاسیسات مکانیکی آبنما و فواره به منظور زیبایی محیط ساختمان استفاده می گردد. پله برقی باید دارای یک پلاک بر روی تابلو کنترل خود باشد مجله خبری تاسیسات ساختمانی که ظرفیت، سرعت گشتاور ترمز، شماره سریال کارخانه، تاریخ ساخت و شماره اختصاصی کارفرما بر روی آن حک شده باشد. نصب پله برقی باید به نحوی باشد که پله بر روی تیرهای اصلی سازه قرار بگیرد. همچنین این پله باید فقط با نیروی وزن و عدم استفاده از جوشکاری بر روی نشیمن گاه قرار بگیرد.

یکی از رایج ترین سیستم ها برای اطفا حریق در ساختمان ها به صورت ترکیبی از سیستم خشک و تر است. در این سیستم یک خط لوله مشترک مورد استفاده قرار می گیرد که اگر ساختمان بلند باشد، از بوستر پمپ آتش نشانی برای تامین فشار این سیستم کمک گرفته می شود. برای تامین روشنایی در داخل جکوزی و همچنین کارکرد صحیح تجیهیزات الکترونیکی داخل جکوزی از قبیل پمپ ها، هیترها و جت ها لازم است تا تاسیسات برقی برای جکوزی در نظر گرفته شود. برای تامین گرمایش آب استخر و حتی محیط پیرامون این مکان می توان از دو نوع هیتر به نام های پمپ حرارتی و هیتر گازی استفاده کرد. از پمپ های حرارتی به دلیل کارایی بهتر برای بالا بردن دمای کلی استخر استفاده می شود و هیترهای گازی بیشتر به منظور افزایش دمای آب موجود در جکوزی کاربرد دارند.

  • سیم‌پیچی در مدار تاسیسات الکتریکی بر اساس مقدار جریانی که حمل می‌کند، است.
  • تقسیم بندی سیگنال های دریافتی در آنتن بین تلویزیون ها با کمک اسپلیتر یا جداکننده انجام می شود.
  • این شبکه ها برای عمل به وظیفه خود به اتصالات نیاز دارند که از طریق بسر سخت افزاری فراهم می شود و ارتباطات در شبکه از طریق اینترنت مهیا می شود.
  • عملکرد این سیستم مانند یک ردیف پله متحرک است و به منظور جابجایی افراد بین طبقات مختلف استفاده می شود.
استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی مناسب نیز یکی از ضرورت‌های این حوزه است. متخصصان نگهداشت تأسیسات ساختمان تلاش می‌کنند ایمنی کلی تأسیسات را حفظ کنند. وضعیت ساختمان و تأسیسات در طی سالیان کاهش می‌یابد و در نتیجه بازدهی کلی امکان دارد کاهش پیدا کند. در صورت به تعویق افتادن تعمیر و نگهداری تاسیسات ساختمان امکان خرابی تجهیزات و سیستم‌ها بیشتر می‌شود، به نیروی انسانی بیشتری برای نگهداری نیاز است، بازدهی کاهش پیدا می‌کند و مصرف انرژی (آب و برق) بیشتر می‌شود. این موارد می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های عملیات و کاهش رضایت کارکنان و ساکنان شود. این مورد به‌ویژه زمانی به چشم می‌آید که مشکلات کوچک به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شوند.

در این سیستم تنها یک عدد آنتن به عنوان آنتن مرکزی بر روی پشت بام نصب می شود و چندین تلویزیون از طریق همان یک کابل آنتن مرکزی به شبکه ها وصل می شوند تا تمام واحدهای ساختمانی بتوانند امواج رادیویی و تلویزیونی را دریافت کنند. بنابراین مشخص می شود که بیشترین کاربری آنتن مرکزی در ساختمان هایی با تعداد طبقات بالاتر از 3 الی 4 طبقه است. اقدامات مهمی برای تاسیسات و تهویه مطبوع بیمارستان در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال از فیلترهای بسیار دقیق در حد 0.1 میکرون در سیستم تهویه مطبوع بیمارستان استفاده می شود. همچنین تهویه مطبوع در این مکان را به صورت سیستم زون یا چند قسمتی اجرا می کنند تا هر منطقه از جمله اتاق عمل، اتاق نوزادان، اتاق ریکاوری و غیره دما و رطوبت مختص به خود را داشته باشند.

حمیدرضا منصوریان معمار/ طراح دکوراسیون داخلی ۱۰ سال سابقه در زمینه معماریمحمدباقر فرجی تاسیسات برقی/ سیستم حفاظتی استاد کار… آب مصرفی از طریق منبع اصلی و به وسیله لوله‌ها تامین می‌شود و به سایر نقاط ساختمان منتقل می‌شود، برای انتقال آب به نقاط مختلف ساختمان باید به نیروی جاذبه غلبه کرد. سیستم فرعی دیگری که در تاسیسات بهداشتی یا سیستم آب و فاضلاب قرار دارد که هدف آن تامین آب گرم مورد نیاز تجهیزات است و از دیگ بخار و یا گرم‌کن استفاده می‌کند. معمولا در سیستم فاضلاب در تاسیسات بهداشتی ساختمانی از لوله‌های بزرگ استفاده می‌کنند، چون غلبه به نیروی جاذبه و جا‌به‌جایی بهتر انجام می‌شود. هرچه این مقابله با طبیعت پیرامونمان اثرات طبیعی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و یا خنثی کند ما درطراحی تاسیساتخود موفق تر بوده ایم. این تاسیسات ساختمان در طراحی ساختمان و در هنگام اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های گسترده نقش مهمی را بر عهده دارند.