تاسیسات ساختمان چیست؟ نگاهی کامل به انواع تاسیسات ساختمانی ویترین نت-رادیاتور پارس

جنس لوله‌های فاضلاب در تاسیسات بهداشتی از آهن، فولاد، مس و سیمان آزبست است. در مرحله‌ی طراحی مهندس تصمیم می‌گیرد و توصیه می‌کند که ابزارها و قطعات موتورخانه مرکزی ، تاسیسات تهویه مطبوع ، بویلر مجله خبری تاسیسات ساختمانی ، چیلر و تاسیسات استخر چه باشد. او اندازه‌ی پمپ‌ها ، کانال های هوا ، لوله‌ها و شیرآلات … را به طور دقیق محاسبه می‌کند. طرح پیشنهادی خود از کل سیستم و برآورد هزینه‌های پروژه را، ارائه می‌دهد.

  • منبع هوای تازه برای هر ساختمان مهم و ضروری است تا اکسیژن لازم فراهم و دی‌اکسید کربن را خارج کند.
  • طراحی تاسیسات اعلام حریق به گونه ای است که حساسیت این سیستم به دود و آتش است.
  • این وسیله باید ساختار آلومنیومی تو خالی داشته باشد تا قدرت دریافت و ارسال سیگنال ها به تمام دستگاه ها و تلویزیون های موجود در سیستم آنتن مرکزی را داشته باشد.
  • امروزه سیستم های گرمایشی و سرمایشی تبدیل به تجهیزات ثابت و بخشی از زندگی روزمره ما شده اند و در هر مکانی استفاده از آن ها ممکن است.

UPS به صورت آنی وارد شبکه می شود ولی دیزل ژنراتور در حدود 5 تا 10 دقیقه زمان لازم دارد تا برق اضطراری را تولید کند. در برق رسانی به تجهیزات یک بیمارستان لازم است همیشه شبکه برق دار باشد. این تابلو برق تمامی واحدهای ساختمان و همچنین برق فضای اشتراکی را تامین می کند.

همچنین در مورد روش لوله کشی فاضلاب کف خواب به مقاله بهترین روش لوله کشی فاضلاب مراجعه نمایید. در این نوع سیستم ساختمان طوری طراحی شده که از عوامل طبیعی مثل باد، رطوبت، حرارت زیر زمین و تابش و همچنین عامل مصنوعی یعنی فن برای تولید سرمایش استفاده شود. اما در سیستم سرمایشی مبتنی بر تبرید، از وسایلی برای جریان مایع مبرد به محیط داخلی استفاده می شود تا این مایع حرارت محیط را جذب کرده و دما را کاهش دهد. در زمان طراحی ساختمان نقشه تاسیسات مورد نیاز در بنا توسط مهندس تاسیسات طراحی می شود، با این کار معمار ساختمان می تواند طراحی سایر بخش های بنا را به سادگی هر چه تمام تر انجام دهد. یکی از مهمترین و حیاتی ترین بخش های هر ساختمان تاسیسات آن است که در واقع زیربنای اصلی آسایش و آرامش ساکنین برای زندگی و کار در ساختمان را مهیا می کند. نحوه کار این تاسیسات طوری است که سنسور های الکتریکی و ابزار های اعلام حریق به سیستمی وصل هستند که آب را به محل حریق منتقل میکند.

عواملی همچون شرایط اقلیمی مکان ساختمان، چگونگی معماری ساختمان، نحوه ساخت و فیزیک ساختمان و قوانین ساختمان سازی در طراحی تاسیسات ساختمان موثر می باشد. در ساختمان های بزرگ امروزی استخر نیز یکی از تاسیسات ساختمانی محسوب میشود به طوری که از تنوع بالایی تیز برخوردار است. این تاسیسات ساختمانی دارای ۶ بخش زیر بوده و از مکانیزم پیچیده ای تشکیل شده است. انتقال گاز به ساختمان فرایندی حساس و مهم می باشد به طوری که در صورت اختلال ناچیز در آن احتمال عوارض شدید در ساختمان میباشد. از این رو سیستم های لوله کشی باید بر اساس استاندارد های شرکت ملی گاز ایران انجام گیرد.

همچنین بر اساس نوع حفاظت پریزها، دارای دو مدل اتصال به زمین و بدون اتصال به زمین می باشند. در این مدل برای روشنایی کلی محیط از منابع نوری متفاوت مانند لوسترهای سقفی و یا چراغ های دیواری استفاده می شود. به منظور روشنایی اتاق نشمین معمولا از این روش نورپردازی استفاده می شود. آب دریافتی از پمپ به وسیله توزیع کننده آب به چند جریان شاخه دار تقسیم می شود. توزیع کننده آب باید به میزانی بزرگ باشد که مقاومت اصطکاک آن کم شود و از تلاطم آب جلوگیری شود. به همین خاطر بر روی خروجی های توزیع کننده از شیرهای تنظیم کننده استفاده می گردد.

روش های اجرایی سیستم روشنایی

همچنین این سیستم ها می بایستی با سیستم ساختاری ساختمان هماهنگ باشند که این امر مستلزم دانش و تخصص مهندسان و معماران حرفه ای ساختمان است . به همین منظور بخاری ها برای گرم کردن خانه آمدند(( برای آگاهی از انواع بخاری اینجا کلیک کنید)) اما همچنان خنک کردن هوای داخل خانه یک مسئله بی جواب بود . قطعا برایتان پیش آمده که از بناهای تاریخیدیدن کنید ،ستون های سر به فلک کشیده_گچ بری های حیرت انگیز و کاشیکاری هایی که ظرافشان مثال زدنیست اما خبری از تاسیسات ساختمان به شکل امروزی نیست .

هزینه ایاب و ذهاب چقدر میگیرید؟

تاسیسات مکانیکی که به باور بسیاری از افراد اصلی‌ترین بخش تاسیسات ساختمانی است و قلب تپنده آن محسوب می‌شود. این نوع از تاسیسات ساختمانی به زندگی ساکنان به شدت گره خورده و وجود کوچک‌ترین خللی در آن می‌تواند منجر به بر هم خوردن روال زندگی افراد شود. هر کدام از این انواع تاسیسات ساختمانی خود اجزای مختلف زیادی را هم شامل می‌شوند که در ادامه به صورت کامل خدمتتان توضیح خواهیم داد.

سیم‌پیچی در مدار تاسیسات الکتریکی بر اساس مقدار جریانی که حمل می‌کند، است. تابلو توزیع برق در تاسیسات الکتریکی فیوز یا برق‌شکن دارد که در صورت بالا رفتن جریان در سیم‌پیچی، مدار را قطع می‌کند. به این صورت که با استفاده از آب گرم و آب سرد که از طریق چیلرها و بویلرها تولید می شود می توان به عنوان قسمتی از سیستم های تهویه در گرم کردن کویل ها و یا کویل های خنک کننده استفاده نمود. در عوض آب گرم را می توان جهت تامین سیستم هایی مثل رادیاتور و یا گرمایش از کف استفاده کرد. طراحی و نصب تاسیسات ساختمان توسط مهندسین ماهر در این زمینه باید صورت گیرد تا ساختمان‌ها بتوانند با کیفیت بهتر ساخته شوند و همچنین انرژی مورد نظر در اثر نصب اشتباه تاسیسات بیهوده مصرف نشود.

آبنما و فواره تاسیسات مکانیکی دیگری در ساختمان هستند که می توانند جلوه بسیار زیبایی به فضا بدهند، به همین دلیل امروزه در اغلب خانه های ویلایی و حتی فضای بیرونی مجتمع های مسکونی اقدام به نصب و راه اندازی آبنما و فواره می شود. آب داخل جکوزی همانند استخر باید دائم در حال گردش باشد و به مسیر گردش آب در جکوزی سیستم لوله کشی این وسیله می گویند. در کنار گردش آب باید مسیری را برای خط تخلیه جکوزی در نظر گرفت، به همین دلیل معمولاً یک خط تخلیه اصلی در کنار چند دریچه تخلیه برای خروج آب جکوزی در نظر می گیرند. بخش های مشترک سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید در فضای خارجی قرار بگیرد. لوله های هواکش فاضلابی را از ابتدای شبکه در طبقه همکف تا بالای پشت بام ادامه داده و حداقل تا یک متر آن را بالا می برند.

در ساختمان های اداری و صنعتی از سیستم های صوتی پیجینگ و اطلاع رسانی استفاده می شود. از جمله مدل های متنوع درب های اتوماتیک که با توجه به محیط کاربری خود انتخاب می شوند می توان به درب های پارکینگی، درب های شیشه ای، درب های زیرسقفی، درب های رول گیتر، درب های صنعتی و درب های سریع بالارونده اشاره کرد. سیم های آنتن مورد نیاز و هزینه های مربوط به خرید و سیم کشی آن ها کاهش پیدا می کند. سیستم های اعلام حریق مجموعه ای از تجهیزات اعلام آتش سوزی از قبیل دتکتور دود، شعله و گاز هستند که برای تشخیص وجود حریق استفاده می شوند و هشدار آن را از طریق آژیرها و فلاشرها اعلام می کنند. پله برقی هم همانند دیگر تجهیزات نیاز به بازدید دوره ای و سرویس دارد.