تاسیسات ساختمان چیست: شرح کامل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و زیر مجموعه های آن ها-رادیاتور پارس

اگر سیستم لوله کشی به درستی طراحی نشود، بعد از گذشت زمان کوتاهی گرفتگی در مدار فاضلاب یا نشت آب از سیستم آبرسانی یا سرمایشی/ گرمایشی بوقوع می‌پیوندد که باید اصلاح شود. اگر سیم و کابل از نوع مرغوب نباشد، پس از کارکرد در کوتاه مدت آسیب دیده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. اگر موتور آسانسور یا کابل‌ها و تجهیزات ایمنی آن از کیفیت استانداردی برخوردار نباشند، به دفعات نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند. در واقع آسانسور به عنوان یک تجهیز که آسایش را برای کاربران فراهم می‌کند، سبب سلب آسایش ساکنین می‌شود. افزایش و طول عمر سازه و بهینه سازی در مصرف انرژی توسط تأسیسات ساختمان انجام می پذیرد که قابل ذکر است این بخش از ساخت و ساز ساختمان طبق اصول ونقشه های مهندسی انجام می پذیرد. مهندسین و کارشناسان وظیفه نقشه کشی و اجرای تأسیسات ساختمان را بر عهده دارند زیرا در صورت اجرای اصولی منجر به افزایش طول عمر سازه یا به عبارتی ساختمان گردیده و زیبایی و دوام و استحکام آن را تضمین می کند.

تاسیسات سرمایشی با خنک نمودن آب یا سیال در قسمت خارجی ساختمان و فرستادن آن به تمامی قسمت های داخل ساختمان موجب خنک شدن محیط می گردد. این سیستم برای خارج کردن حرارت، کنترل رطوبت و افزایش کیفیت هوای داخل ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تاسیسات ساختمانی در صورت بالا بودن کیفیت و کارایی مناسب، نیاز به باسازی دوباره ندارند. به همین دلیل در هنگام طراحی و تاسیسات باید زمان و هزینه مناسب در نظر گرفت تا از پرداخت هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری شود. سیستم گازرسانی در ساختمان نقش بسیار زیادی در رفاه افرادی دارد که در یک ساختمان زندگی می کنند، دارد و باید بهترین تأسیسات برای این سیستم استفاده شود. لوله کشی گاز ساختمان باید طبق استاندارد شرکت ملی گاز ایران انجام شود تا همه اصول و قوانین کار رعایت شده و نتیجه خوبی داشته باشد.

مزایای تاسیسات ساختمان چیست؟

سیستم اعلام حریق پیشرفته به صورت خودکار جریان گاز را قطع یا غیر فعال می نماید. به منظور عملکرد صحیح تجهیزات الکترونیکی درون جکوزی مانند پمپ ها، هیترها و جت ها و همچنین تامین نور جکوزی باید تاسیسات برقی برای جکوزی تعبیه شود. هدف اصلی سونای بخار ایجاد میزان بسیار زیاد بخار در فضای مورد نظر می باشد. به همین خاطر از تجهیزاتی مانند خط تغذیه آب، سیستم های متعادل سازی، مخزن های آب و سیستم های گرمایش در این فضا استفاده می گردد. در صورت بروز ایراد در قسمت خروجی لوله هوا کش، عملکرد سیستم تخلیه را مختل کرده و باعث برگشتن گازهای سمی به درون ساختمان می شود. از لوله های UPVC که در برابر نور خورشید مقاوم هستند به عنوان لوله هواکش استفاده می گردد.

در مرحله ی بعد بقیهروشنایی های داخلی، روشنایی های خارجیو اتصالات آنها را برقرار کنید. اگر به هر دلیلی مجری کار را به درستی انجام نداد و یا در زمان گارانتی پس از تحویل کار دوباره مشکل ایجاد شد، تاسیسات 24 ساعته متعهد به انجام صحیح توسط همان مجری یا ارسال مجله خبری تاسیسات ساختمانی متخصص دیگر بدون دریافت هزینه اضافه می باشد. خیر، شما می توانید بنا به صلاح دید خود و سطح امنیت مورد نیاز برای ساختمان یکی یا هر دو این سیستم ها را انتخاب کنید. خیر، هر ساختمان با توجه به نوع کاربری خود به تعدادی و یا تمام سیستم های گفته شده نیاز دارد.

برخی از آسانسورها نیز برای اهداف آتش‌نشانی و یا تخلیه ساختمان در شرایط بد و بلایای طبیعی طراحی می‌شوند. باید توجه داشت که برخی از تاسیسات ساختمان قابل مشاهده نبوده و در معرض دید نخواهد بود. در صورت بروز کوچک ترین ایراد، امکان دارد خسارت های زیادی به بار آورده و هزینه های بسیار زیادی را برای مالک به بار آورد.

سیستم فرعی دیگری در حیطه آب و فاضلاب در ساختمان قرار دارد که هدفش تامین آب گرم مورد تیاز تجهیزات است و از دیگ بخار یا گرم کن استفاده می کند. به بیان دیگر ، تاسیسات ساختمان، اجزای حیاتی هر ساختمان را تشکیل می دهند. این سیستم ها مربوط به شرایط حرارتی ، دیداری ، شنیداری و بهداشتی که برای راحتی ، آرامش و آسایش ساکنان ساختمان لازم و ضروری می باشد ، را فراهم می کنند. در این مقاله “شرکت آرین پادرا صنعت” تاسیسات مکانیکی و الکتریکی به طور جداگانه توضیح داده شده است.

همه تجهیزات تاسیسات موتورخانه ساختمان در ورود و خروج باید دارای شیر جداکننده باشند. لوله کشی های گرمایش و سرمایش و لوله کشی بخار در هر قسمت باید شیر جداکننده داشته باشد. در این سیستم از لوله های خشک یا رایزرهایی در ساختمان استفاده می شود که خالی از آب هستند. این سیستم از قسمت درب ورودی ساختمان شروع شده و انشعابات آن برای وصل کردن شیلنگ و کم و زیاد کردن فشار آب در کل طبقات قرار می گیرند.

تاسیسات ساختمانی بهداشتی (آب و فاضلاب):

این تاسیسات با صنعت ساختمانی در ارتباط بوده و وجود آنها در ساختمان ضروری می باشد. طراحی اشتباه باعث نیاز تاسیسات به بازسازی و تعمیرات می شود و ممکن است موجب خطرات جانی گردد. به همین دلیل طراحی تاسیسات ساختمان فقط باید توسط مهندسین تاسیسات و معمار انجام شود. وجود تأسیسات ساختمانی باعث می شود تا شرایط رفاهی برای ساکنین یک سازه فراهم شود. تأسیسات ساختمان در همه ساختمان ها باید به صورت اصولی و مهندسی شده، طبق نقشه و معماری ساختمان اجرا شود تا بهترین بازدهی را داشته باشند. اگر معماری و نقشه کشی به صورت اصولی انجام شود، می توان گفت که تأسیسات نیز در محل درست و به تعداد درست استفاده خواهند شد.

– تأسیسات الکتریکی

اصول کارکرد چیلر جذبی به زبان ساده همانند چیلر تراکمی است اما تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در مرحله فشرده سازی گاز مبرد است. قطعات دیگ چدنی شامل یک پره جلو، یک پره عقب و برحسب ظرفیت گرمایی تعدادی پره میانی است. من اجازه استفاده از ایمیل خود را می دهم و در مورد نظرات و پاسخ های جدید اعلان دریافت کنم (شما می توانید در هر زمان اشتراک خود را لغو کنید).

  • در واقع آسانسور به عنوان یک تجهیز که آسایش را برای کاربران فراهم می‌کند، سبب سلب آسایش ساکنین می‌شود.
  • بنابراین وجود هر گونه مانع در قسمت خروجی لوله هواکش می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم تخلیه فاضلاب شده و گازهای سمی انباشته شده در شبکه فاضلاب را به داخل ساختمان بازگرداند.
  • حال بهتر است که نگاهی کامل به انواع تاسیسات ساختمانی داشته باشیم تا اگر شما نیز در پی ایجاد چنین تاسیساتی برای ساختمان محل سکونت و یا کار خود هستید، اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه داشته باشید.
  • تاسیسات ساختمانی شرایط مطلوب و مناسب برای زندگی و کار در ساختمان فراهم می‌کند.
  • متریال‌هایی که در ساختمان استفاده می‌شود می‌تواند در شعله ورتر شدن آتش موثر باشند.
  • برای کنترل سیستم های اطفای حریق از این کنترل پنل استفاده می شود که سیستم آشکارسازی آن می تواند متعارف و یا آدرس پذیر باشد.