تاسیسات ساختمان چیست: شرح کامل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و زیر مجموعه های آن ها-رادیاتور پارس

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در همه ی بخش های ساخت و ساز، سیستم های تاسیساتی ارتقاء یافته و بسیار کار آمدتر از قبل شده است. دوربین مدار بسته یک دستگاه ضبط ویدیویی است که قابلیت استفاده در انواع ساختمان ها را دارد. ضبط ویدیویی اکثر دوربین های مدار بسته بعد از تشخیص حرکت فعال شروع می شود. تعدادی از دوربین ها نیز قابلیت ارسال تصاویر ضبط شده به تلفن همراه را دارا می باشند.

اصول و تجهیزات طراحی آبنما و فواره

قابل ذکر است اگر تأسیسات ساختمان ازکیفیت لازم و کافی و کارایی مورد نیاز برخوردار نباشد، نیاز به بازسازی زودتر از موعد خواهد داشت و هزینه راه اندازی و اجرا صرف شده در ساخت ساختمان به صرفه نخواهد بود. بهتر است بدانید امروزه با پیشرفت و ارتقای تکنولوژی و همچنین پیشرفت در حیطه ساختمان سازی منجر به هوشمندسازی تأسیسات ساختمانی گردیده و در نتیجه راندمان آن ها افزایش و ارتقا یافته است. از آنجایی که تأسیسات اهمیت و ارزش بسیار بالایی در ساخت سازه و افزایش طول عمر آن دارند ممکن است در صورت خرابی و مشکل به سازه آسیب وارد نموده وعمر سازه را کاهش نمایند. تاسیسات مکانیکی خود به دو دسته کلی تاسیسات مکانیکی صنعتی و تاسیسات مکانیکی ساختمانی تقسیم بندی می شود.

به همین علت است که آگاهی و کسب اطلاعات لازم در حوزه ی تاسیسات ساختمانی و کم شدن مصرف انرژی، از جمله مسائلی بوده که مهندسان ساختمان باید به آن توجه نموه و آن را ارتقاء دهند. اجرای تاسیسات و نقشه کشی ساختمان، توسط مهندسین و کارشناسان امکان پذیر بوده؛ چرا که در صورت رعایت قوانین و اصول اجرایی، باعث افزایش عمر مفید ساختمان شده و ایمنی و زیبایی آن تضمین خواهد شد. اگر این تاسیسات دارای کیفیت و کارایی خوبی باشند، ساختمان دچار بازسازی زود هنگام نشده و هزینه ی صرف شده آن در زمان راه اندازی و اجرا در مدت طولانی به صرفه خواهد شد. سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمانی زیر مجموعه تاسیسات مکانیکی است و قوانین و مقررات را شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی تعیین می‌کند. مسیر لوله‌کشی و انشعابات گاز باید بر اساس قوانین و مقررات این دو سازمان باشد. تلفن ها دارای کاربر وسیعی علاوه بر برقراری تماس با خارج از ساختمان می باشند.

چرا قرارداد تعمیر و نگهداری تاسیسات مکانیکی فکر خوبی است؟

برنامۀ زمانی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه راهنمایی برای تیم نگهداشت تجهیزات است و شامل فعالیت‌ها و فواصل اجرای آن‌ها می‌شود. همچنین این برنامه شامل جزئیاتی است که نشان می‌دهد چه زمانی باید فیلتر تجهیزات تعویض شود، چه آزمایش‌هایی باید انجام شود و دیگر نظارت‌های موردنیاز را مشخص می‌کند. بنابراین هرچه تاسیسات ساختمان اصولی‌تر طراحی و اجرا شده باشد، آسایش و راحتی بیشتری برای ساکنین ساختمان به همراه دارد.

  • کارکرد چیلر به این صورت است که گرما را از آب گرفته و باعث خنک شدن آن می شود.
  • همچنین بر خلاف آن تاسیسات سرمایشی با حذف کردن‌گرما از هوا باعث سرد شدن آن مکان می شوند.
  • این دستگاه ها امکان توزیع و پخش صدا در بخش های مختلف یک ساختمان صنعتی و اداری مانند بیمارستان ها، ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و … را فراهم می نماید.
  • جنس لوله ها مورد استفاده در لوله کشی گاز طبی باید با شرایط محیط متناسب باشد.
  • با توجه به این نوع از تاسیسات امکان اسکان افراد در ساختمان به وجود می‌آید.
  • زیرا در غیر اینصورت تبعات بعدی عملکرد نادرست تاسیسات متوجه استفاده کنندگان از ساختمان و راهبران سیستم خواهد شد.

عملکرد کنترل پنل اعلام حریق متعارف به این صورت است که با جریان عبوری از مدار خود کار می کند. یعنی در زمان عادی جریان کمی از دتکتورهای تعبیه شده در مدار عبور می کند. اما هنگام آتش سوزی جریان عبوری از مدار افزایش یافته و به این شکل اعلام حریق اتفاق می افتد. چراغ های مورد استفاده در سیستم روشنایی مجله خبری تاسیسات ساختمانی ایمنی فقط در زمان خطر عمل می کنند. محل نصب این چراغ ها معمولا در مسیرهای خروجی، مکان های تغییر ارتفاع، اتاق های کنترل، راه پله ها، تقاطع ها، مکان های پر خطر، راه پله فرار و مکان های بدون پنجره قرار دارد. سیستم هوشمند روشنایی دارای معایبی همچون هزینه اجرای زیاد و قیمت زیاد لامپ های هوشمند است.

برای نورپردازی قسمت خاصی از فضای داخلی ساختمان از نورپردازی تاکیدی استفاده نمود. از روش تاکیدی به منظور روشنایی یک اثر هنری، کتابخانه، قاب آینه و غیره استفاده می گردد. سیستم بخار در تمامی زمان ها از مهم ترین سیستم های انتقال انرژی در صنایع عظیم مانند پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه های برق و تاسیسات حرارتی و برودتی در ساختمان های بزرگ و مسکونی محسوب می گردد.

باید بدانید که برای حفاطت جان ساکنان مستقر در ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدگی اموال وجود اطفا حریق ضروری می باشد. قابل ذکر است اطفا حریق به دو صورت عمده یعنی اتوماتیک و دستی انجام می گیرد. در صورت دستی توسط آتش نشانان عمل اطفا حریق انجام می گیرد ولی در صورت اتوماتیک بدون وجود و حضور عوامل انسانی و بطور خودکار انجام می پذیرد. سنسور های الکتریکی و ابزار اعلام حریق به سیستم هایی وصل هستند که آب را به محل حریق و آتش سوزی انتقال می دهند. بهتر است بدانید تأسیسات ساختمانی در واقع سیستم های مهندسی شده ای هستند که برای هدف مشخص و روشنی بکار می گیرند. در ابتدای شروع هر پروژه ای با سه بخش و رکن اصلی و مهم روبرو هستید که امکان گنجاندن انجام کارهایتان در این سه بخش اصلی را دارید.

البته موارد بالا مربوط به تاسیسات مکانیک ساختمان می باشد که تاسیسات مکانیکی مکملی دارد به نام تاسیسات الکتریکی ، که ساده ترینش سیستم ها روشنایی و همین پریزهای برق می باشند و برای بکارگیری و راه اندازی قطعات تاسیساتی ضروریست . از دیگر اصول اجرای تاسیسات مکانیکی در این است که باید این تاسیسات در شرایط ایمن و بهداشتی راهبری و نگهداری گردد. در صورت تغییر کاربری ساختمان باید از قبل از نظر اجرای این تاسیسات به تایید برسد تا این تغییر کاربری از نظر ایمنی و بهداشت و آسایش و بهره دهی موجب بروز اثرات زیان بخشی به این تاسیسات نشود. در صورت تغییر و یا تعمیر در تاسیسات مکانیکی موجود در ساختمان باید انجام این کار به گونه ای صورت بگیرد تا هیچ گونه صدمه و آسیبی به وضعیت تاسیسات آن نشود. و این کار منجر به غیر ایمن شدن وضع تاسیسات نگردد و موجب اضافه شدن بار گرمایی و بار سرمایی اضافی بر روی تاسیسات نشود.

تاسیسات الکتریکی شامل سیستم روشنایی، اطفاء حریق، آنتن مرکزی و… است. تاسیسات ساختمان به طور کلی شامل استفاده مطلوب از هوا، نور، آب، برق، تلفن و گاز و … جهت ایجاد شرایط مطلوب دیداری، شنیداری، بهداشتی و آسایش حرارتی و روانی برای ساکنین می‌باشد. با توجه به نوع کاربری یک بخش سیستم روشنایی به دو روش کلی نورپردازی از سقف و دیوار انجام می گردد.