تاسیسات ساختمان چیست: شرح کامل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و زیر مجموعه های آن ها-رادیاتور پارس

این لوله کشی باید به صورتی طراحی شود که آب مصرفی توسط نیروی وزن به فاضلاب شهری فرستاده شود. در صورت ایراد در طراحی این لوله کشی، امکان گیر کردن مواد در لوله های فاضلابی به وجود می آید. همین امر یک شبکه آب رسانی به همراه یک شبکه دفع آب را به وجود می آورد که ازیک طرف آب را تمیز به شما می رساند و از طرف دیگر آب آلوده را از شما دور کرده و به سمت فاضلاب هدایت می کند. در انجام این کار نیروی جاذبه تأثیر بسیار زیادی دارد و طراحی این سیستم باید با توجه به عملکرد نیروی جاذبه صورت بگیرد و نیازمند تخصص بالایی است. استفاده از تجهیزات الکتریکی مانند موتورها و پمپ های آب باعث تولید توان راکتیو در شبکه می شود. تابلوهای داخل ساختمان های متداول شهری، با توجه به مساحت ساختمان و خواسته اداره برق به دسته تقسیم می شوند.

باید بدانید که برای حفاطت جان ساکنان مستقر در ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدگی اموال وجود اطفا حریق ضروری می باشد. قابل ذکر است اطفا حریق به دو صورت عمده یعنی اتوماتیک و دستی انجام می گیرد. در صورت دستی توسط آتش نشانان عمل اطفا حریق انجام می گیرد ولی در صورت اتوماتیک بدون وجود و حضور عوامل انسانی و بطور خودکار انجام می پذیرد. سنسور های الکتریکی و ابزار اعلام حریق به سیستم هایی وصل هستند که آب را به محل حریق و آتش سوزی انتقال می دهند. بهتر است بدانید تأسیسات ساختمانی در واقع سیستم های مهندسی شده ای هستند که برای هدف مشخص و روشنی بکار می گیرند. در ابتدای شروع هر پروژه ای با سه بخش و رکن اصلی و مهم روبرو هستید که امکان گنجاندن انجام کارهایتان در این سه بخش اصلی را دارید.

سیستم کنترل مواد شیمیایی استخر

بعد از رسیدن دمای سونای بخار به مقدار تنطیم شده، مولد خاموش شده تا چرخه بار دیگر شروع به کار کند. باید تمام بخش های استخر مانند چراغ ها، پمپ ها، کنترل کننده های مواد شیمیایی، هیترها و … در کنترل تاسیسات استخر برای عملکرد بدون مجله خبری تاسیسات ساختمانی مشکل مدیریت شوند. سیستم نورپردازی استخر علاوه بر روشنایی مکان، با قابلیت تغییر رنگ نور، زیبایی را به وجود آورده و غیر قابل حذف است. می توان سیستم روشنایی را به یک پنل جداگانه و قابل دسترس برای کنترل بهتر روشنایی متصل نمود.

خانه هوشمند . پروتکل های اتوماسیون خانگی

در زمان طراحی چراغ های علائم خروج بسیار مهم است که فاصله چراغ ها بیشتر از 30 متر نبوده و محل نصب آن ها بر روی محل تغییر مسیرهای فرار، تقاطع ها و راه پله ها باشد. اگر فضایی که قصد تامین روشنایی آن را دارید، اتاق کار است، می توان با کمک این سبک از نورپردازی میز کار را با کمک چراغ مطالعه روشن کرد. همچنین روشن کردن زیرکابینت ها در آشپزخانه از جمله نورپردازی موردی است. مطلب نحوه لوله کشی آبنما را مطالعه کنید تا توضیحات جامع تر در این خصوص را به دست آورید. وقتی آب توسط پمپ مکش شد به توزیع کننده آب می رسد، این بخش وظیفه دارد تا آب دریافتی از پمپ را به چندین جریان شاخه دار تقسیم کند.

لوله های گاز برای مکان های مختلف متفاوت بوده و با توجه به تجاری و یا مسکونی بودن آن لوله کشی می شود. تأسیسات گرمایشی عمده ای که در ساختمان ها استفاده می شوند، موارد زیادی را ازجمله سیستم شوفاژخانه در ساختمان های قدیمی و سیستم پکیج در ساختمان های جدید در برمی گیرند. در یک سازه ممکن است از تأسیسات گرمایشی دیگری مثل انواع هیتر نیز استفاده شود. در اکثر کشورها مهم ترین نکته برای ساخت ساختمان تأسیسات می باشد که بازرس ها بیشتر روی این موضوع تمرکز دارند. اگر تأسیسات ساختمانی شما به خوبی انتخاب شده باشد، به سادگی می توانید ازنظر بازرس موردقبول قرار بگیرید و به ادامه ساخت ساختمان بپردازید.

مهم ترین بخش تاسیسات ساختمان تجهیزاتی است که وظیفه ایجاد سرمایش و گرمایش در یک مکان را دارند. آن را می توان به اجرای سیستم هشدار در ساختمان، سیستم اندازه گیری مصارف، آسانسور و پله برقی و … نیز مرتبط دانست. تمام سیستم هایی که در ساختمان قرار دارند از جمله سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، اندازه گیری مصارف و… همگی در مبحث تاسیسات جای می گیرند.

  • مهندسین و کارشناسان وظیفه نقشه کشی و اجرای تأسیسات ساختمان را بر عهده دارند زیرا در صورت اجرای اصولی منجر به افزایش طول عمر سازه یا به عبارتی ساختمان گردیده و زیبایی و دوام و استحکام آن را تضمین می کند.
  • بنابراین هرچه تاسیسات ساختمان اصولی‌تر طراحی و اجرا شده باشد، آسایش و راحتی بیشتری برای ساکنین ساختمان به همراه دارد.
  • انتقال مستقیم گرما از ذرات گرم تر به ذرات سردتر یک واسطه و یا دو عنصر که در تماس مستقیم با هم قرار دارند .
  • یک دیگر از بخش های مهم در تاسیسات بیمارستان، تاسیسات گازهای طبی می باشد.

برنامۀ زمانی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه راهنمایی برای تیم نگهداشت تجهیزات است و شامل فعالیت‌ها و فواصل اجرای آن‌ها می‌شود. همچنین این برنامه شامل جزئیاتی است که نشان می‌دهد چه زمانی باید فیلتر تجهیزات تعویض شود، چه آزمایش‌هایی باید انجام شود و دیگر نظارت‌های موردنیاز را مشخص می‌کند. بنابراین هرچه تاسیسات ساختمان اصولی‌تر طراحی و اجرا شده باشد، آسایش و راحتی بیشتری برای ساکنین ساختمان به همراه دارد.

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب):