سرپرست تاسیسات حرارتی و برودتی آموزشگاه سنجش پارسیان مشهد-رادیاتور پارس

بهتر است بدانید کولر گازی ها دارای دو عملکرد گرمایشی و سرمایشی می باشد که شما به راحتی می توانید در فصول مختلف سال از تهویه مطبوع مناسب آن بهره مند شوید. توجه داشته باشید کولرگازی ها معمولاً در انواع مختلف و ظرفیت های متنوعی تولید و روانه ی بازار می‌شود. چیلرها خود در انواع متنوع چیلر تراکمی آب خنک (آبی) ، چیلر تراکمی هوا خنک (هوایی) و چیلر جذبی طراحی و تولید می شوند.

در VRF نیز سرمایش و گرمایش هوا در یونیت های داخل ساختمان (فن کویل ها) انجام و این فن کویل ها با لوله کشی مسی به یونیت های بیرون از ساختمان متصل می شوند. کنترل دما، رطوبت معمولا معیار اصلی انتخاب سیستم های تاسیساتی است اما در برخی موارد ممکن است طراحی بر اساس معیار های هویه مطبوع صورت پذیرد. برای مثال در مجموعه ای که هوای داخلی محل مورد نظر باید با میزان زیادی از هوای بیرون جایگزین گردد.

هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن خواهد شد که دارای آب و هوای خشک می باشند. توجه داشته باشید کولرهای آبی تنها دارای عملکرد برودتی و سرمایشی می باشد که می توانید در فصول سال فصول تابستان از آن بهره مند شوید. در ضمن یک دستگاه به نام پکیج یونیت (روفتاپ پکیج) نیز وجود دارد که ترکیبی از چیلر تراکمی هوا خنک و هواساز در یک دستگاه یکپارچه است که همان عمل سیستم چیلر و هواساز را انجام می دهد. همچنین همانطور که اشاره کردیم در برخی کاربردها (متراژهای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر مربع) به جای چیلر از مینی چیلر تراکمی استفاده می شود که عملکرد آنها عینا مشابه هم است ولی ابعاد مینی چیلر کوچک تر است. این نوشته در تهویه مطبوع ارسال شده و با برودت، تاسیسات، حرارت، سرمایش، گرمایش، گرمایش و سرمایش مرکزی برچسب گذاری شده است.

  • زمانی که معیارهای انتخاب سیستم تاسیسات مشخص می گردد بسیار از محدودیت ها باید در نظر گرفته شود.
  • در نتیجه به علت تقاضای بالا، درآمد یک مهندس تاسیسات برودتی و حرارتی که به کار با رویت و کریر مسلط باشد بسیار بالاتر از درآمد افراد مسلط به نرم افزار های دیگر می باشد.
  • چیلر تراکمی و بویلر به همراه فن کویل و هواساز پر کاربردترین سیستم تاسیسات برودتی و حرارتی ساختمان ها هستند.
  • می توانید با توجه به نوع کاربری، ظرفیت مورد نظر و … محصول مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.
  • در این مقاله از وبلاگ دکتر رویت به طور اختصاصی به بررسی شرایط و بازار کار رشته تاسیسات حرارتی و برودتی در داخل و خارج از کشور خواهیم پرداخت، پس ما را تا انتها همراهی کنید.
مدل تجهیزات انتخاب شده برای سیستم تاسیساتی مرکزی وغیر مرکزی بسته به نوع تحلیل صورت گرفته بر روی بنا و ساختمان مورد نظر دارد. نصب تجهیزات تاسیسات غیر مرکزی نیاز به اتاق یا محل خاصی ندارد و بنا بر محلی که طراح تاسیسات و یا معمار ساختمان مد نظر قرار داده است ممکن است روی دیوار روی سقف و یا روی زمین قرار می گیرد. محل نصب تجهیزات تاسیسات مرکزی معمولا خارج از محیطی است که قرار است تهویه گردد. پس یکی از معایت آن مجله خبری تاسیسات ساختمانی هزینه نصب و راه اندازی تجهیزات ثانویه (انتقال سیال عامل و توزیع آن در ساختمان) است. در سیستم غیر مرکزی نیز تجهیزات به صورت مجزا برای قسمت های مختلف از بنا مورد استفاده قرار می گیرند. در سیستم مرکزی کلیه تجهیزات اولیه یا همان مولد های انرژی در یک مکان ( معمولا موتورخانه ) داخل یا خارج از ساختمان مستقر می شوند و سیال عامل ( آب ، بخار یا هوا ) از طریق کانال ها و لوله ها بین قسمت های مختلف بنا توزیع می گردد.

امروزه با پیشرفت معماری و شهرسازی و ساخت ساختمان بلندمرتبه تاسیسات عظیم الجثه کارخانجات نیز در ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد لذا نیاز به متخصصین حاذق جهت پایش سیستم های گرمایشی و سرمایشی که نیازهای ساکنین را پاسخگو باشد،ضروری است. سرپرست تاسیسات حرارتی و برودتی فردی است که علاوه بر مهارت تعمیرات دستگاه های حرارتی و برودتی و دیگ بخار بتواند از عهده همکاری در برنامه ریزی، تقسیم کار، ایجاد هماهنگی، تهیه و تدارک نیازهای واحد، همکاری با واحدهای مختلف سیستم جاری برآید. یکی دیگر از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است؛ فن کویل ها می باشد. از فن کویل در تمام فصول مختلف سال جهت تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید فن کویل معمولاً از دو قسمت فن و کویل تشکیل شده است که هر یک از آن وظیفه و کاربرد خاص خود را دارد.

طراحی موتورخانه تاسیسات مکانیکی ساختمان

نکته کلیدی در رابطه با این سیستم این است که دمای هوا در هر نقطه ای از محیط مورد نظر که توسط این دستگاه تهویه می شود، به یک میزان برابر است. به این خاطر که همه نقاط از راه کانال به یک یونیت سردکننده و گرم کننده هوا متصل می شوند و وقتی هوا در این یونیت تهویه شد، به همه اتاق ها انتقال داده می شود. حال موضوع مهمی که مطرح می شود این است که چنین حالتی چه مزایا و معایبی دارد که مهمترین عیب آن این است که ایجاد دماهای متفاوت به طور همزمان در همه اتاق ها و سالن ها شدنی نیست و هوای سرد یا گرم همزمان و با یک دما در همه جا توزیع می شود. همچنین این دستگاه حرارتی و برودتی مزایا و معایب دیگری دارد که پیشنهاد می کنیم آن را به طور کامل در مقاله زیر مطالعه بفرمایید.

متره و برآورد تأسیسات مکانیکی ساختمان

همچنین این دانشگاه دوره های کاردانی فنی تاسیسات مکانیکی را به صورت پودمانی در برخی از واحدهای خود ارائه می دهد. در این صورت نه تنها فرد می تواند به صورت آزاد وارد بازار کار شود، بلکه شرکت ها، اداره ها، کارخانه ها و مراکز بزرگ خدماتی تمایل بیشتری به منظور همکاری با ایشان خواهند داشت. به منظور تکمیل مطلب معرفی شغل تاسیساتی قصد داریم تا این بار دانشگاه های رشته تاسیسات را مورد بررسی قرار دهیم. سیستم‌های سرمایشی که جهت سرد نمودن یک محیط استفاده می‌شوند انواع مختلفی دارند که براساس نیاز و میزان هزینه انتخاب می‌شوند. طرز کار کولر آبی به این صورت است که آب توسط الکتروپمپ معمولاً از تک به ناودان های موجود در پوشال ها هدایت خواهد شد. الکتروفن هوا را از روی پوشال های مرطوب عبور داده و به طرف کانال یا داخل سالن هدایت خواهد شد.