تاسیسات ساختمان چیست؟ بررسی 2 نوع تاسیسات ساختمانی کلینیک ساختمانی تاسیسات سامان-رادیاتور پارس

تأسیسات مکانیکی، از بخش هایی مانند انتقال آب، فاضلاب تشکیل می شوند که شامل بخش های مختلفی است که در ادامه با آن ها آشنا می شوید. به طورکلی تأسیسات ساختمان به دو نوع مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود و هرکدام از این موارد از زیرمجموعه ها و تجهیزات خاصی تشکیل شده اند. امروزه در ساخت وساز ساختمان به ظاهر و نمای آن توجه بسیاری می شود، درصورتی که با توجه به محدودیت انرژی در کشور، طراحی و کاربرد صحیح تأسیسات مهم ترین بخش ساختمان است که نیاز به توجه دارد و کمتر کسی به آن توجه می کند. همان طور که از نام این نوع تاسیسات می‌توانید حدس بزنید، کلیه سیستم‌هایی که به انرژی برق وابسته هستند را شامل می‌شود. به عنوان مثال تمامی سیستم‌های روشنایی، اطفاء حریق، بخش ارتباطات اینترنتی و … همگی به عنوان زیر مجموعه تاسیسات الکتریکی ساختمان محسوب می‌شوند. همان طور که گفتیم، وظیفه طراحی و عملیاتی کردن این حوزه بر عهده کارشناسان و مهندسان زبده است.

مهم ترین بخش تاسیسات ساختمان تجهیزاتی است که وظیفه ایجاد سرمایش و گرمایش در یک مکان را دارند. آن را می توان به اجرای سیستم هشدار در ساختمان، سیستم اندازه گیری مصارف، آسانسور و پله برقی و … نیز مرتبط دانست. تمام سیستم هایی که در ساختمان قرار دارند از جمله سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، اندازه گیری مصارف و… همگی در مبحث تاسیسات جای می گیرند.

تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان

این لوله کشی باید به صورتی طراحی شود که آب مصرفی توسط نیروی وزن به فاضلاب شهری فرستاده شود. در صورت ایراد در طراحی این لوله کشی، امکان گیر کردن مواد در لوله های فاضلابی به وجود می آید. همین امر یک شبکه آب رسانی به همراه یک شبکه دفع آب را به وجود می آورد که ازیک طرف آب را تمیز به شما می رساند و از طرف دیگر آب آلوده را از شما دور کرده و به سمت فاضلاب هدایت می کند. در انجام این کار نیروی جاذبه تأثیر بسیار زیادی دارد و طراحی این سیستم باید با توجه به عملکرد نیروی جاذبه صورت بگیرد و نیازمند تخصص بالایی است. استفاده از تجهیزات الکتریکی مانند موتورها و پمپ های آب باعث تولید توان راکتیو در شبکه می شود. تابلوهای داخل ساختمان های متداول شهری، با توجه به مساحت ساختمان و خواسته اداره برق به دسته تقسیم می شوند.

تاسیسات مکانیکی در ساختمان

بعد از رسیدن دمای سونای بخار به مقدار تنطیم شده، مولد خاموش شده تا چرخه بار دیگر شروع به کار کند. باید تمام بخش های استخر مانند چراغ ها، پمپ ها، کنترل کننده های مواد شیمیایی، هیترها و … در کنترل تاسیسات استخر برای عملکرد بدون مشکل مدیریت شوند. سیستم نورپردازی استخر علاوه بر روشنایی مکان، با قابلیت تغییر رنگ نور، زیبایی را به وجود آورده و غیر قابل حذف است. می توان سیستم روشنایی را به یک پنل جداگانه و قابل دسترس برای کنترل بهتر روشنایی متصل نمود.

  • همچنین گازهای فاضلابی توسط سیستم تهویه به خارج از ساختمان رفته و اجازه بازگشت گازها به درون ساختمان را نمی دهد.
  • در این جلسات فضای کافی برای موتورخانه، محل عبور رایزرها و داکت ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
  • همچنین برای وکیوم مراکز درمانی و بیمارستان ها، گاز هوای فشرده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در سیستم های گرمایشی جدیدی که در ساختمان ها طراحی می شود، سیستم گرمایش از کف بسیار پرکاربرد و کم مصرف است.
  • استفاده از فیلترهای دقیق در حد ۰.۱ میکرون از اقدامات ضروری برای سیستم تهویه مطبوع است.

لوله های گاز برای مکان های مختلف متفاوت بوده و با توجه به تجاری و یا مسکونی بودن آن لوله کشی می شود. تأسیسات گرمایشی عمده ای که در ساختمان ها استفاده می شوند، موارد زیادی را ازجمله سیستم شوفاژخانه در ساختمان های قدیمی و سیستم پکیج در ساختمان های جدید در برمی گیرند. در یک سازه ممکن است از تأسیسات گرمایشی دیگری مثل انواع هیتر نیز استفاده شود. در اکثر کشورها مهم ترین نکته برای ساخت ساختمان تأسیسات می باشد که بازرس ها بیشتر روی این موضوع تمرکز دارند. اگر تأسیسات ساختمانی شما به خوبی انتخاب شده باشد، به سادگی می توانید ازنظر بازرس موردقبول قرار بگیرید و به ادامه ساخت ساختمان بپردازید.

تأسیسات مکانیکی به شاخه‌های مختلفی مانند صنعت، ساختمان، ورزشی، درمانی و مانند این‌ها تقسیم می‌شود. یک مهندس تاسیسات باید خود را برای انواع پروژه‌ها با موقعیت‌های مختلف آماده کند. برای مثال یک مشتری که دارای شرکت کامپیوتری است، اتاقی پر از کامپیوتر دارد که متعقبا به علت حرارت کامپیوترها، بسیار گرم خواهد شد و باید سیستم ویژه‌ طراحی شده‌ تاسیسات و سرمایش خود را داشته باشد. همچنان توالت ها بیرون خانه رو چاه فاضلاب و ظرفشویی همانجایی بود که شیر آب سرد وجود داشت اما همچنان خبری از آب گرم و دوش حمام نبود. مزایای استفاده از آسانسور برای افرادی که دارای توانایی‌های جسمی محدودی می‌باشند بسیار ضروری است.

در زمان طراحی چراغ های علائم خروج بسیار مهم است که فاصله چراغ ها بیشتر از 30 متر نبوده و محل نصب آن ها بر روی محل تغییر مسیرهای فرار، تقاطع ها و راه پله ها باشد. اگر فضایی که قصد تامین روشنایی آن را دارید، اتاق کار است، می توان با کمک این سبک از نورپردازی میز کار را با کمک چراغ مطالعه روشن کرد. مجله خبری تاسیسات ساختمانی همچنین روشن کردن زیرکابینت ها در آشپزخانه از جمله نورپردازی موردی است. مطلب نحوه لوله کشی آبنما را مطالعه کنید تا توضیحات جامع تر در این خصوص را به دست آورید. وقتی آب توسط پمپ مکش شد به توزیع کننده آب می رسد، این بخش وظیفه دارد تا آب دریافتی از پمپ را به چندین جریان شاخه دار تقسیم کند.

به منظور اتصال کابل گوشی تلفن خط ثابت از پریز تلفن استفاده می گردد. به منظور ایجاد تفاوت بین پریز تلفن و پریز برق، پریز تلفن به صورت دو، سه و چند کنتاکته ساخته می شود. وظیفه این ماژول ها مرتبط کردن سیستم اعلام حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات می باشد.